Siirry sisältöön
Turun seudun joukkoliikenne
Fölin palveluissa säännöllinen tietoturvapäivitys tänään 27.1.

Järjestelmävian vuoksi asiakkailta veloitetut lähimaksut palautetaan automaattisesti

uutiset

|

Liput ja hinnat

|

Tiedote

|

13.02.2025

Fölin järjestelmähäiriön vuoksi osalle matkustajista on aiheutunut katevarauksia ja ylimääräisiä veloituksia, jos asiakas on maksanut matkansa lähimaksulla. Häiriö on alkanut keskiviikkona 5.2. noin klo 14.30 ja loppunut torstaina 6.2. noin klo 11. Noin 370:lle maksukortille aiheutui ylimääräisiä katevarauksia ja/tai veloituksia. Ongelman aiheutti järjestelmässä ollut vika, joka on saatu korjattua ja järjestelmätoimittajien kanssa on varmistettu, että sama ongelma ei toistu. Uusiin lähimaksuihin häiriö ei vaikuta.

Rahanpalautuksista

Kaikki mahdolliset lisäveloitukset palautetaan asiakkaille automaattisesti. Fölin asiakaspalveluun ei tarvitse olla yhteydessä eikä yhteydenotto nopeuta käsittelyä. Katevaraukset on saatu peruttua ja 30 euroa pienemmät veloitukset on hyvitetty tiistaina 11.2. 

Aiemmin kerroimme, että kaikki yli 30 euron veloitukset olisi saatu palautettua lauantaiaamuna 8.2., mutta valitettavasti osa palautuksista ei ole mennyt massapalautuksena perille, jonka vuoksi osalla asiakkaista veloitukset näkyvät yhä. Loppuja rahanpalautuksia tehdään parhaillaan. Niiden näkyminen asiakkaille vie muutaman pankkipäivän ja se saattaa tapahtua osissa, joten koko veloitettu summa ei välttämättä palaudu kerralla. Mikäli rahat eivät ole palautuneet viikon 8 aikana, pyydämme ottamaan yhteyttä Föliin joukkoliikenne@turku.fi. Viestiin on syytä liittää käytetyn kortin numero (6 ensimmäistä ja 4 viimeistä numeroa) tai Dpan-numero sekä mahdollisimman tarkat matkustustiedot, jotta voimme selvittää palautuksen tilanteen.

Vaikka asiakas olisi sulkenut maksukorttinsa, hyvitys palautuu tilille automaattisesti. Jos asiakas on sulkenut kortin lisäksi myös tilinsä, kannattaa kysyä omasta pankista, miten hyvitykset ohjautuvat asiakkaalle. Osalla pankeista palautetut rahat ohjautuvat pankin ns. välitilille, josta asiakas saa ne omalle uudelle tililleen olemalla yhteydessä pankkiin. Joillain pankeilla ei kuitenkaan ole välitili-käytäntöä, vaan rahat palautuvat palveluntarjoajalle eli Föliin, joka palauttaa rahat asiakkaalle. Selvitämme parhaillaan tämän prosessin yksityiskohtia.

Emme suosittele sulkemaan tiliä, sillä rahanpalautus hoituu jouhevimmin, kun rahat pääsevät palautumaan takaisin samalle tilille, josta ne on veloitettu.

Korvaukset

Asiakkaat voi anoa korvausta pankkitoiminnan kuluista todellisten kulujen mukaan. Korvausanomukset tehdään lomakkeella, ja mukaan tulee liittää kuitit tai muut dokumentit, jotka todentavat kulut. Korvausanomus löytyy täältä (Avautuu uudessa välilehdessä). Anomus pyydetään lähettämään sähköpostilla osoitteeseen joukkoliikenne@turku.fi. Anomukseen on hyvä täyttää huolellisesti kaikki tiedot, ja selvitys mistä ja miten paljon korvausta haetaan. Anomukset käsitellään tapauskohtaisesti ja mahdollisimman pian. Anomus tulee toimittaa huhtikuun 2025 loppuun mennessä.

Föli pahoittelee asiakkaille häiriöstä aiheutunutta harmia ja vaivaa.